Bil test KIA Stinger GT 3.3 AWD

Så er der krig i GT klassen - Prøvekørsel af KIA Stinger GT 3.3 AWD

Kia har affyret et Stinger misil mod den Tyske bilindustri, målet er Grand Turismo klassen og især Audi og BMW er i skud linien.
Der var nok nogen der blev overrasket da Kia på Detroit Auto Show 2017 viste bilen Kia Stinger.
Kia Stinger er fuldstændig anderledes end det vi ellers har set fra Koreanske Kia.

Hvordan kører den?  Jeg havde forventet at bilen ville føles stor og lidt tung på vejen, men første hånds indtrykket når man starter føles godt, der er rigtig god plads både for og bag, men samtidig virker kabinen dejlig intim og afslappet at befinde sig i.

Kan den bruges på bane og til Trackdays er naturligvis det store spørgsmål hos Activedriving?
Topmodellen Stinger GT med AWD og 370 HK benzin motor er den mest interessante model. Stinger er en stor bil med AWD og proppet med luksus udstyr så egenvægten ligger på 1.800 Kg, det er et handikap når vi snakker trackdaybil, men mere om det senere.

Ifølge Kia selv er man gået efter at lave en Grand Turismo bil der med komfort og elegance kan klare lange distancer uden stress. Målet har ikke været en banebil der sætter rekord på banen. Efter en længere tur i Kia Stinger GT må jeg sige at det er til fulde lykkedes. Det er mere Grand Turismo bil end det er racer.

Stinger er bygget som en baghjulstrækker og i GT udgaven med AWD trækker den primært på baghjulene igennem et spærredifferentiale. Kun når baghjulene slipper, fører center differentialet kraft til forhjulene og aldrig mere en 20/80 så du føler bilen som en baghjulstrækker.

KIA har formået at lave en meget velafstemt undervogn så man føler ikke at man kører en 1.800 Kg tung bil.
Der er fem køre indstillinger. Eco, Comfort, Sport, Sport+ og Smart mode. De vælges nemt med en drejeknap i center konsollen. Eco mode er der vist ingen der har brug for, så den springer vi over. Comfort mode er mest behagelig i daglig trafik med rolige skift fra den 8 trins automat gearkasse og en relativ blød dæmpning af undervognen. I Sport strammet styring, undervogn, speeder respons og gearskift op, men uden at bilen bliver ukomfortabel.
I Comfort mode er dæmperne ret bløde og det mærkes tydeligt ved et vejbump og ved højere hastigheder. Ved vejbump gynger bagenden et par gange inden den falder til ro, og bilen er lidt slasket ved højere hastigheder, men så sætter du den bare i Sport hvor der er styr på karrossen. Til daglig kørsel kan Sport måske blive lidt for meget da bilen trækker helt ud i omdrejninger inden den skifter og der bliver også tilsat en sportslig motorlyd til kabinen. Udvendig forbliver Stinger dæmpet i lyden, lyden er kunstig skabt til kabinen, men den lyder godt. Her er SMART indstillingen rigtig god for i SMART vælger du selv til og fra. Derfor kan du f.eks vælge at stramme undervognen op samtidig lade gear, styring og lyd blive i komfort.
Rammer du en Trackday, så er det bare at vælge Sport+ hvor alt er strammet op, der er lyd i kabinen og ESP er off.
På vejen er Stinger en ægte GT langtursbil der æder motorvej i overlegen og afslappet stil, med 370 HK skal man lige holde øje med tallet der toner frem i Head Up display på forruden, for det har tendens til at stige uden at man bemærker det, og pludselig kører man på en dansk landevej med en hastighed der vil koste dit kørekortet for evigt, og du vil være på forsiden af Ekstra Bladet.

Hvis du er i Comfort mode så er Stinger neutral til let understyrende i sving, men sæt den i sport eller Sport+ og den styrer meget bedre ind i svinget og bagenden kan nemt kontrolleres med højre foden. Bilen styrer rigtig fint, men styringen mangler lidt føling med hjulene, det er svært at føle hvornår forhjulene mister grebet. Det er ikke et dårlig styrtøj, men heller ikke på højde med de bedste.
Stinger er perfekt som en rigtig lækker langturs bil, og den kan sagtens klare et par Trackdays, men vil nok føle sig bedst tilpas på de lidt større baner, Jyllandsringen ville være OK, men Padborg Park har for mange snævre sving. Nürburgring nordsløjfen vil være et oplagt sted for Stinger, den har power nok til de store baner og føler sig hjemme i lange hurtige sving. Bremserne er fra Brembo og forholdsvis store så de skal nok klare et par trackdays, men vil du køre på de små baner så tror jeg ret hurtig du skal kigge efter nogle trackday klodser og måske flydende skiver.

Alt i alt mere Grand Touring bil end Trackday bil, men det ville være spændende at jagte en BMW M3 rundt på Jyllandsringen og jeg tror ikke at en M3 skal føle sig alt for sejrssikker.

Stinger er en rigtig GT bil med coupe linier
Fire udstødningsrør skriger sport

Kia laver fine biler, men det har hovedsagelig været lidt kedelige små og mellemstore forhjulstrækkere, her kommer de med en 4,83 meter lang lav Grand Turismo coupe, med fire døre og stor bagklap. Topmodellen med 3,3 liters Twin turbo V6 motor går direkte efter biler som Audi S5 og BMW 440 Grand Coupe

Hvordan har Kia formået at lave dette spring direkte ind i GT markedet hvor man angriber de Tyske prestige mærker.
Jo man starter med at ansætte to af de bedste fra Audi og BMW. Fra Audi kom designer Peter Schreyer og fra BMW hentede Kia Albert Bierman, som de sidste 10 år har stået for udviklingen af BMW's M modeller.
Hyundai/Kia har europæisk hovedkontor i Tyskland og for en del år siden byggede man et udviklingscenter ved Nürburgring. Stinger er intensiv testet og udviklet på Nordsløjfen og næsten mere Tysk end de fleste Tyske biler.
Resultatet er blevet en flot designet Coupe bil der i silhuet minder om Audi S5 og Tesla, men den kører som en BMW M.
Motoren er en 3,3 liters V6 med 370 HK, bilen er proppet med alt tænkeligt udstyr og Kia sælger bilen væsentligt billigere end Audi og BMW. For mig ligner det en salgs succes. AWD systemet er hentet fra Amerikanske Magna som er specialist i  AWD systemer.

Motoren: V6 på 3,3 liter med twin  turbo på 370 HK og godt 500 Nm kommer fra Kia selv.

Design: Udefra er Stinger en elegant og flot bil der får folk til at kigge en ekstra gang. Indvendig føler man sig nemt godt tilpas, der er en sportslig lav sidde position som jeg godt kan lide det. Glem alt om at vælge udstyr, for det eneste du kan tilvælge er et stort glassoltag, resten er standard i GT modellen og her er alt og lidt til. Jo mere man kigger rundt i kabinen jo flere features opdager man og det er overraskende godt skruet sammen. Kabinen er lækker lavet og jeg vil sige på højde med det bedste du ser fra Audi og BMW.

Alt i alt er Stinger GT en  meget positiv køreoplevelse. En bil der godt måtte stå i min garage. Den ville være herlig på langture og jeg ville helt sikker tage den med på Trackdays.
Tysker bil fans vil sige: 820.000kr! Det ville jeg aldrig give for en Kia. Enig det er mange penge for en Kia, men for en fuld udstyret GT med 370 HK og AWD er prisen uden konkurrence, du finder ikke bedre og mere spændende bil til pengene.
Vil du have de Tyske mærker med samme ydelse og udstyr, så nærmer du dig dobbelt pris.
Hvis du er på udkig efter sportslig bil, så skylder du dig selv at prøve Kia Stinger for du får utrolig meget bil for pengene. Selv er jeg ikke i tvivl om at jeg sagtens kunne leve med Kia logo på fronten hvis jeg kunne spare en halv million i forhold til mærker som Audi, BMW, Jaguar, Alfa.

Kan du leve med 255 HK og lidt mindre hjælpe og komfort udstyr, så er det værd at kigge på Stinger med 2 liters Turbo motor og uden AWD den kan blive din for 610.000 kr. Den har stadig 8 trins automatgear med paddle shift, men overvej at tilvælge elektronisk undervogn og spærredifferentiale til ekstra 25.000 kr.


Lars Kruse
activedriving