Da du
lærte at køre bil var der garanteret ingen der fortalte dig noget om
venstre-fods bremsning, venstre fod var til koblingen og det var det.
Første gang du stødte på venstre-fods bremsning har sikkert været i en
bil med automatgear, eller hvis du har prøvet en Gokart.
Jeg startede
selv med at bruge venstre fod på bremsepedalen i 1977 hvor jeg købte en
ny AlfaSud TI. Bilen var forhjulstrukket og håndbremsen virkede på
forhjulene. Da den blev brugt til klubrally manglede jeg muligheden for
at kunne smide bagenden, enten med speederen som i min tidligere bil som var baghjulstruken, eller med håndbremsen. Ingen af delene var muligt, så jeg måtte finde nye teknikker eller lave en hydraulisk håndbremse til baghjulene.
Hvordan man provokerer en baghjulsudskridning i en forhjulstrækker blev
på den tid perfektioneret af Erik Carlsson som var fabriks rally kører
for SAAB. Erik Carlsson var aktiv rally kører for SAAB i perioden 1955
til 1970 hvor han vandt både Monte Carlo og Safari rally, altid i SAAB
modellerne 92, 93 og 96. Han var gift med Pat Moss som er søster til F1
stjernen Sterling Moss. Erik Carlsson havde til navnet ”Carlsson på
taget” da det ikke var helt ualmindeligt at han rullede bilen under løb.
Under Safari ralliet påstod han, at det var med vilje for at undgå et
mudder hul. Alle journalister trak på smilebåndet – men Carlsson på
taget viste dem så lige hvordan man ruller en SAAB, lander på hjulene og
kører videre, det imponerede journalisterne lidt.
Erik Calsson
brugte venstre-fods bremsning til at fremprovokere en
baghjulsudskridning, og det var også det jeg skulle bruge det til i min
Alfasud TI. Når du starter på venstre-fods bremsning vil du opdage at
din venstre fod er ret følelsesløs og svær at kontrollere, den er vant
til at træde på koblingen, der enten skal i bund eller slippes helt.
Efter en del træning med venstre fod på bremsen, lærer du at dosere
bremsen forsigtigt. Ideen er at du inden et sving holder på med højre
foden på gassen, giver en svag meget tidlig indstyring og samtidig
bremser med venstre fod. Bremsningen vil være på både for og baghjul,
men da du samtidig træder på speederen vil du ikke bremse ret meget på
forhjulene, baghjulene derimod vil du nemt kunne blokere og så kommer
baghjuls udskridningen. Når du har lært balancen imellem speeder og bremse,
kan du introducere en blød og behersket udskridning med bagenden. Du vil skride sidelæns ind i svinget med bagenden ude, ligesom hvis du havde trukket håndbremsen. Når du slipper bremsen vil bilen trække sig ud af svinget, utrolig effektivt når først man har styr på det, men det tager altså lidt tid inden den sidder der.
Nedgearing gør du lige inden du skal venstre-fods bremse eller visse gamle hard core rally kører skiftede ned uden kobling.
STOP
lige lidt inden du smutter ud og tæver din forhjulstrækker sønder og
sammen. Du opdager lynhurtigt at forbremserne slides enormt hurtigt med
denne teknik, selv startede jeg med at træne det på grus og om vinteren
på glatte veje.
Hvad kan jeg bruge det til
Har du
en meget understyrende bil, f.eks de fleste Audi’er, så kan du hjælpe
den lidt i svingene. Hold på med gassen og giv den et lille forsigtig
klap på bremsen med venstre fod, så kommer bagenden lidt ud og forenden
styrer ind i svinget. Det er lidt det samme som at du slipper speederen,
lægger vægt på forhjulene og dermed får forenden ind i svinget, med
venstre-fods bremsning kan du bare gøre det samtidig med at du holder
fuld gas på.
I dag
hvor jeg kører Impreza turbo med permanent træk på alle fire, bruger jeg
mest venstre fods bremsning hvor jeg bare skal have bilen lidt ned i
hastighed og få ro i bilen. Hvis jeg slipper speederen i en turbo bil
mister jeg turbo tryk, med et lille venstre-fods klem på bremsen holder
jeg tryk på turboen, undgår den vægtomfordeling et speederslip giver og
opnår alligevel den ønskede nedsættelse af hastigheden, samtidig er der
ro i bilen.
Kører
du ind i mellem automat gear, så træn din venstre fod her. Det giver dig
også en hurtigere reaktion på bremsen da du ikke skal flytte højre
foden.
Skal du slå kollegaen i gokart, så er det også rigtig godt at have følelse i venstre foden så du kan dosere bremsen.
Hvis du
aldrig har givet din venstre fod chancen for at bremse, så prøv det. Du
vil måske blive overrasket over hvor store fordele det giver dig på en
banedag.
ESP
Husk at hvis du har ESP, traction control eller lignende systemer, så vil de brokke sig gevaldigt og sikkert
stoppe din leg med venstre foden, slå det fra eller køb en anden bil. Moderne biler er ikke meget for at man træder på både bremse og speeder, min egen daily driver Renault Clio IV går simpelthen i nødprogram og alt lyser og blinker.